Wymiana uczniowska w Neapolu

I przyszła pora na nasz pierwszy wyjazd w ramach realizacji projektu Erasmus+ „More Successful Students with ICT”. Po dokładnym przeanalizowaniu wszystkich kryteriów do Włoch wyjechali następujący uczniowie: Michalina Kurowska, Zofia Bugiel, Damian Lubiniecki oraz Igor Lachowicz. Opiekę nad nimi sprawowały p.Anna Łukasik (Koordynator projektu) oraz p.Karolina Kromp (nauczyciel języka angielskiego)

A było to tak…

NIEDZIELA 12 marca,

to początek naszej przygody J Wyjeżdżamy wcześnie rano, żeby na czas dotrzeć na lotnisko
w Berlinie. Po dwugodzinnym locie przywitał nas ciepły i słoneczny Neapol. To był tylko kolejny etap naszej podróży, gdyż z lotniska musieliśmy busem dostać się do wyznaczonego hotelu. Tam czekali na nas przedstawiciele szkoły włoskiej. Popołudnie spędziliśmy próbując prawdziwej włoskiej pizzy i zapoznając się z przedstawicielami szkoły z Eberswalde w Niemczech. Wieczorem nasi uczniowie poznali włoskie rodziny goszczące, u których spędzili cały następny tydzień. Zmęczeni i lekko zdenerwowani pożegnaliśmy nasz pierwszy dzień w Neapolu.

PONIEDZIAŁEK 13 marca,

rozpoczynamy od hucznego powitania w szkole przez włoskich uczniów, przedstawicieli szkoły
i miasta Neapol. Uczniowie otrzymują pamiątkowe medale od prezydenta miasta oraz drobne upominki od włoskich nauczycieli. Zwiedzamy przedszkole oraz szkołę i oglądamy występy przygotowane przez uczniów. Wczesnym popołudniem, wspólnie z partnerami z Turcji, Niemiec
i Włoch, jemy wspólny lunch przygotowany przez rodziców uczniów szkoły w Neapolu. Wieczorem wracamy do domów, by zrelaksować się i poćwiczyć znajomość języka angielskiego konwersując z nowymi międzynarodowymi przyjaciółmi.

WTOREK 14 marca,

Dzień rozpoczynamy od zajęć projektowych i przedstawienia ulotek informacyjnych przygotowanych wcześniej przez uczniów. Damian opowiada o naszym pięknym mieście Słupsk, a Zosia z zainteresowaniem opowiada o przysmakach polskiej kuchni. Słuchamy także prezentacji włoskich uczniów. Po wspólnej pracy i krótkim lunchu, wyruszamy na wycieczkę, by zwiedzić pozostałe budynki nalężące do neapolitańskiego zespołu szkół. Oglądamy Cairoli School oraz Carducci School, gdzie jesteśmy witani wieloma wystawami, śpiewem i pokazem robienia pizzy. Po powrocie uczniowie udają się do goszczących ich rodzin i tam spędzają resztę dnia.

ŚRODA 15 marca,

Już z samego rana jesteśmy gotowi do dalszej pracy. Słuchamy prezentacji przyjaciół z Niemiec
i Turcji, a potem i my kończymy naszą prezentację. Igor opowiada o tym jak w Polsce spędzamy czas wolny, a Michalina podaje przykłady polskich narodowych gier zespołowych, w które możemy grać z kolegami. Zajęcia kończymy szybkim lunchem i udajemy się na wycieczkę do Narodowego Muzeum Archeologii w Neapolu. Tam czekają na nas zadania przygotowane przez pracowników muzeum. Robimy notatki dotyczące konkretnych rzeźb oraz rysujemy ich szkice. Damian został pochwalony za wspaniały rysunek przedstawiający Herkulesa. Lekko zmęczeni musimy przygotować się na pozostałe wrażenia zaplanowane na ten dzień. Wybieramy się obejrzeć Art. Station Gallery na stacji merta w Neapolu. Okazuje się być to najpiękniejsza stacja metra w Europie. Zachwycamy się efektem prac artystów i nie możemy uwierzyć, że zwykła stacja może wyglądać tak przepięknie. Dzień kończymy zmęczeni, ale również bardzo uradowani,

CZWARTEK 16 marca,

Spotykamy się w szkole z samego rana gotowi do działania. Okazuje się, że mamy dzisiaj zaplanowane zwiedzanie samego centrum Neapolu. W końcu będzie czas kupić pamiątki rodzicom i kolegom z klasy J Spacerujemy po starówce oglądając stare kamienice i wchodząc do przydrożnych kościółków. Później kupujemy drobne upominki, magnesy na lodówkę i breloczki
z przynoszącym szczęście „Rogiem Obfitości”. W południe zatrzymujemy się w San Lorenzo Maggiore i zwiedzamy podziemia budynku. Oglądamy miejsce, w którym w czasach średniowiecza mieścił się znany włoski rynek. Następnie dzielimy się na grupy, i każda szkoła ma możliwość spędzenia czasu we własnym gronie. My idziemy na pyszny włoski obiad do restauracji Toto e Pepino, a później konktynuujemy zakupy. Chłopcy mają okazję zajrzeć do sklepu drużyny piłkarskiej Napoli.

Tym razem wieczór nie jest dla uczniów porą odpoczynku. Wyruszają na imprezę zorganizowaną przez rodzinę jednego z uczniów włoskiej szkoły. Jest pyszne jedzenie, zabawa i tańce do późnej pory. Dla Igora jest to również przyjęcie urodzinowe, gdyż tego właśnie dnia obchodzi swoje dwunaste urodziny. Jest zorganizowany wspólnie tort i śpiewanie piosenki „Happy Birthday”. Wszyscy są szczęśliwi i nie chcą myśleć o niedługim powrocie do domu.

PIĄTEK 17 marca,

Do południa uczniowie wypoczywają po wczorajszej imprezie, a nauczyciele spotykają
się w szkole, by omówić szczegóły dotyczące realizacji projektu. Otrzymujemy również certyfikaty uczestnictwa w wymianie międzynarodowej Erasmus+. W porze lunchu jedziemy wszyscy na wulkan Solfatara. Jest gorąco, piaszczyście i wydaje nam się, że chodzimy po Marsie. Dodatkowo, wydobywający się z wulkanu siarkowodór przypomina nam smród zepsutego jajka. Lekko opaleni i śmierdzący nieprzyjemnym gazem udajemy się na lody do pobliskiej kawiarni. Wypoczęci jedziemy zobaczyć jeszcze świątynię Serapis. Oglądamy ruiny, robimy zdjęcia
i odpoczywamy nad brzegiem morza. Później wracamy do domu, by przygotować się do pożegnalnej kolacji. Wieczorem, pełni śmiechu i cudownych wrażeń, żegnamy się obiecując sobie następne spotkanie w Polsce.

SOBOTA 18 marca,

Wstajemy wcześnie rano i udajemy się na lotnisko w Neapolu. Dwugodzinny lot, kilka godzin jazdy busem i już wieczorem jesteśmy we własnych domach witając się z bliskimi. Opowiadamy historie, oglądamy zdjęcia i przykro nam trochę, że ta wspaniała przygoda już dobiegła końca…