Termin – 06.12.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 5.000 zł.

6 grudnia 2023 roku – mikołajki. W tym dniu 50-osobowa grupa uczniów z klasy IIIa i IIIc uczestniczyła w zorganizowanej wycieczce do Gdyni. Wyjazd został zrealizowany w ramach rządowego przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”, a zatem głównym jego celem było odwiedzenie dwóch punktów edukacyjnych wskazanych na liście ministerialnej. My wybraliśmy Centrum Nauki Experyment oraz Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. I to naprawdę był strzał w dziesiątkę!
Centrum Nauki Experyment to interaktywne wystawy i przestrzeń do twórczego eksperymentowania, dlatego z łatwością wcieliliśmy się w małych odkrywców, którzy w sposób namacalny, na własną rękę, mogą przeprowadzać eksperymenty i doświadczenia, poznając tym samym prawa rządzące przyrodą. Podczas wizyty poznawaliśmy ciekawostki dotyczące ciała człowieka oraz świata zwierząt i roślin, ćwiczyliśmy umiejętność pierwszej pomocy, bawiliśmy się w archeologów, rozpoznawaliśmy tropy zwierząt, mogliśmy zobaczyć jak wygląda nasz, własny szkielet. Czad!!!
W foyer Experymentu dokonaliśmy zakupu pamiątek z wizyty w postaci mądrych, naukowych zabawek i gier, a następnie udaliśmy na pyszny obiad, który spożyliśmy w restauracji znajdującej się również na terenie Centrum. Po obiedzie wyruszyliśmy w dalszą podróż.
Kolejnym punktem naszej edukacyjnej wyprawy było Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Tutaj obejrzeliśmy stałe ekspozycje, prezentujące bogate i piękne dzieje oręża polskiego na morzu. Następnie podzieleni na dwie grupy wzięliśmy udział w zajęciach warsztatowych: ,,Po co komu węzły marynarskie?’’ oraz ,,Poszukiwacze okrętowych myszek’’. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, co to węzeł płaski, knaga lub bandera oraz jakich węzłów i do czego używają marynarze na co dzień. Naszym zadaniem było także odszukanie 24 myszek, które ukryte zostały na ekspozycjach w budynku muzealnym.
To była wyjątkowa wycieczka, która dostarczyła nam wielu niezapomnianych chwil i wrażeń, a jedynym warunkiem jaki należało spełnić, był ... dobry humor i otwarcie się na otaczający nas świat…

Termin – 20.10.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 4.064 zł.

W ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę” uczniowie klas I rozpoczęli edukacyjną wyprawę po ojczystym kraju od poznania historii, kultury, zwyczajów i zwiedzenia zabytków tzw. „swojej małej ojczyzny” – rodzinnego miasta i jego okolic.
20.10.2023 r. pierwszoklasiści z klasy Ia i Id wybrali się na autokarową wycieczkę do Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie oraz zwiedzili Muzeum Pomorza Środkowego i Młyn Zamkowy w Słupsku.
Podczas pobytu w Swołowie mogliśmy zobaczyć i poczuć,  jak dawniej wyglądało życie na wsi. Z wielkim zainteresowaniem zwiedziliśmy Zagrodę Albrechta, przyglądając się muzealnej ekspozycji maszyn i narzędzi rolniczych, którymi w dawnych czasach posługiwali się mieszkańcy wsi. Pobyt na wiejskim podwórku umilały nam przebywające tam zwierzęta gospodarskie. W Swołowie mieliśmy możliwość obejrzenia wyposażenia domu dawnych Pomorzan. Największe zainteresowanie wzbudzała część kuchenna z oryginalną kuchnią kaflową. To tutaj uczestniczyliśmy w zajęciach kulinarnych, podczas których przygotowaliśmy zupę ziemniaczaną według oryginalnego przepisu sprzed lat. Była naprawdę pyszna. Mieliśmy też czas na wspólną zabawę i odpoczynek w otoczeniu pięknych, starych drzew owocowych. Z ochotą korzystaliśmy z uroków drewnianego etnoplacu i jego urządzeń. Wiele śmiechu wzbudzały dawne zabawki – drewniane szczudła, wózki i bujaki. Nic dziwnego, że po tak aktywnie spędzonym odpoczynku wszystkim smakowała swołowska kartoflanka i sycące, pyszne racuchy.
Kolejnym punktem pobytu w Swołowie był udział w warsztatach mydlarskich. Na wstępie z zainteresowaniem obejrzeliśmy film przedstawiający historię mydlarstwa a następnie pod czujnym okiem edukatorów samodzielnie wykonaliśmy mydełka z dodatkiem różnych naturalnych dodatków roślinnych.
Po wielu atrakcjach na pomorskiej wsi autokarem wyruszyliśmy w drogę powrotną do Słupska. Nie był to jednak w tym dniu koniec atrakcji.
Kolejnym przystankiem edukacyjnej wędrówki była wizyta w Muzeum Pomorza Środkowego i w Młynie Zamkowym. W trakcie lekcji muzealnej, w przestronnych, zamkowych komnatach poznaliśmy historię rodu Gryfitów – dawnych władców ziemi słupskiej. Z zainteresowaniem oglądaliśmy też eksponaty zgromadzone w pomieszczeniach muzealnych – meble, naczynia, monety, szaty i inne ozdoby, a także bogatą kolekcję dawnego uzbrojenia. Naszej uwadze nie uszły okazjonalne wystawy – strojów bogatych mieszczan, dawnych zabawek dziecięcych oraz wystawa prezentująca pobyt tamtejszej ludności w miejscowościach nadmorskich.
W Młynie Zamkowym dla odmiany mogliśmy zobaczyć przedmioty codziennego użytku prostych, biednych ludzi – elementy ich ubioru, wyposażenie wiejskich chałup, oraz narzędzia służące do połowu ryb. Tutaj też poznaliśmy wiele interesujących ciekawostek np. dlaczego noszono stroje ludowe i jak one wyglądały w różnych częściach Polski. Pierwsza szkolna wycieczka była wspaniale spędzonym czasem, dlatego z niecierpliwością czekać będziemy na kolejne.

Termin – 19.10.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 4.176 zł.

19.10.2023 roku uczniowie z klas Ib i Ic wybrali się na pierwszą szkolną wycieczkę, podczas której zwiedzili Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie oraz Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. W Swołowie mogliśmy poznać uroki i wyzwania życia wiejskiego. Na początku wycieczki zwiedziliśmy Zagrodę Albrechta. W jej skład wchodzą budynki: chałupa z ekspozycją muzealną ukazującą życie bogatego pomorskiego chłopa z początków XX wieku, obora, w której hodowane są zwierzęta (gęsi, świnie, krowy) oraz muzealna ekspozycja maszyn i narzędzi rolniczych wraz ze sprzętem używanym do prac gospodarskich sprzed 100 lat, a także miejsce przechowywania siana dla zwierząt gospodarskich. Niektórzy z nas po raz pierwszy na żywo mieli okazję doświadczyć kontaktu ze zwierzętami. Dowiedzieliśmy się też jak należy dbać o czystość i prawidłowe karmienie ich. W wiejskiej chałupie uczestniczyliśmy w warsztatach muzealnych z dziedziny kuchni pomorskiej. Podczas zajęć nazywaliśmy, obieraliśmy i kroiliśmy warzywa, z których ugotowano zupę na oryginalnej kuchni kaflowej. Na deser, zjedliśmy racuchy ze swołowskiego przepisu sprzed lat. Po degustacji potraw, aktywnie wypoczywaliśmy na kolorowym etnoplacu zabaw, korzystając z drewnianych huśtawek i bujaków. Wśród starych drzew, z widokiem na budynki wiejskie, wzniesione w konstrukcji szkieletowej, można było przenieść się w czasie i doznać prawdziwego, sielskiego życia wiejskiego.
Kolejnym punktem programu były warsztaty mydlarskie.  Podczas zajęć poznaliśmy historię mydlarstwa, a także alternatywne środki higieniczne stosowane przez mieszkańców wsi. W części praktycznej, pod czujnym okiem edukatorów, wykonaliśmy samodzielnie mydła z dodatkiem surowców roślinnych.
Wycieczkę zakończyliśmy w Słupsku, w Muzeum Pomorza Środkowego. Jakże inny świat nam się ukazał! W pierwszym etapie zwiedziliśmy Zamek Książąt Pomorskich. Mogliśmy zobaczyć elementy architektury dawnych zamków, takich jak grube mury, wysokie komnaty, zdobione piece kaflowe czy ozdobną wieżę, a także eksponaty z XVI i XVII wieku, należące do książąt pomorskich z dynastii ostatnich Gryfitów. Przewodnik oprowadził nas po przepięknych, bogato wyposażonych komnatach, w których pokazane zostały meble gdańskie, naczynia dawnych władców, ręcznie tkane gobeliny. Z zaciekawieniem mogliśmy obejrzeć bogatą kolekcję uzbrojenia oraz wystawę czasową strojów bogatych mieszczan sprzed 100 lat.
Ostatnim punktem programu był Młyn Zamkowy. Tu obejrzeliśmy dwie wystawy stałe pod wspólnym tytułem „Rzeczywistość kulturowa Pomorza dawniej i dziś”, na których prezentowana była kultura materialna dawnej ludności autochtonicznej, m.in. Kaszubów, Słowińców, Krajniaków Złotowskich, mieszkańców Jamna i Łabusza, jak również pamiątki po osadnikach przybyłych na Pomorze po 1945 roku. Dla kontrastu mogliśmy zobaczyć codzienne przedmioty prostych, biednych ludzi, ubogie wyposażenie wiejskich chałup, klumpy (buty dla konia), sieci rybackie, elementy ubioru.
Przy każdym zwiedzanym punkcie był czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć oraz zakup okazjonalnych upominków. Wycieczka wszystkim dostarczyła ogromnych wrażeń i emocji.

Termin – 18.10.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 5.000 zł.

18 października 2023 roku 54-osobowa grupa uczniów z klasy IVc i Vb w godzinach porannych przybyła pod szkołę, aby stąd wyruszyć na wycieczkę do Gdyni. W tym dniu było wyjątkowo zimno, ale nam to nie przeszkadzało. Wszystkim dopisywał wspaniały humor! Pierwszym punktem naszej wyprawy było Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Zwiedzanie interaktywnych wystaw oraz eksperymentowanie na urządzeniach dostarczyło nam nie tylko interesującej rozrywki, ale także pozwoliło w zrozumiały sposób odkrywać niezwykłe zjawiska otaczającego świata. Na terenie Centrum Nauki braliśmy także aktywny udział w zajęciach edukacyjnych z zakresu kodowania „Kryptonim Experyment”. Podczas zajęć rozwiązywaliśmy zagadki i łamigłówki o charakterze matematycznym, analizowaliśmy mapy oraz rozkodowywaliśmy zapisy w zaszyfrowanych notatkach. Zajęcia prowadzone były metodą escape room, podczas której przyjęliśmy rolę rekrutów na tajnych agentów i przechodziliśmy przez poszczególne zadania, które zawsze kończyła niezwykła niespodzianka. Chcąc rozwiązać kolejne łamigłówki musieliśmy wykazać się spostrzegawczością i logicznym myśleniem, a także nawiązywać współpracę wewnątrz grupy. Po takiej dawce emocji udaliśmy się na pyszny obiad.
Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie trójmasztowego żaglowca. „Dar Pomorza”, to obecnie statek-muzeum cumujący przy gdyńskim Nabrzeżu Pomorskim. Wejście na główny pokład i do wnętrza statku pozwoliły nam poznać warunki życia i pracy polskich marynarzy w przeszłości. Przy każdym zwiedzanym punkcie był czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć oraz zakup okazjonalnych upominków. Wycieczka bardzo nam się podobała. Z pewnością niejeden z nas wybierze się jeszcze nie raz do Trójmiasta i z ochotą odwiedzi te miejsca.

Termin – 16-17.10.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 10.000 zł.

W dniach 16-17 października 2023r. uczniowie z klasy VIc i VId uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Torunia dofinansowanej w ramach rządowego przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy”, w którym poprzez interaktywne wystawy przyswajaliśmy wiedzę z zakresu techniki, fizyki, przyrody i kultury. Obejrzeliśmy wystawy dotyczące między innymi procesu dorastania człowieka. Ponadto poznaliśmy zjawiska związane z ruchem obrotowym Ziemi. Na wystawie pod tytułem „Rzeka”, przy stanowiskach ułożonych zgodnie z budową koryta rzeki Wisły mieliśmy możliwość zbudowania gigantycznej budowli z klocków, czy też doświadczyć dźwięków odbieranych i wysyłanych przez nasze ciało.  Po tak ogromnej dawce wiedzy udaliśmy się na smaczny obiad do pobliskiej restauracji.
Kolejnym punktem programu było spotkanie z przewodnikiem, z którym udaliśmy się na spacer ulicami Torunia. Zobaczyliśmy pomnik i dom Mikołaja Kopernika, Ratusz, Krzywą Wieżę, ruiny zamku krzyżackiego i inne zabytki na toruńskiej Starówce.
Wieczorem odwiedziliśmy niezwykle klimatyczne miejsce - Twierdzę Toruń Fort IV, gdzie pośród labiryntów, schodów i magicznych korytarzy, poznaliśmy dzieje militariów. Zobaczyliśmy pancerne stanowiska obserwacyjne oraz potężne prochownie.

W kolejnym dniu odbyliśmy wizytę w Żywym Muzeum Piernika, gdzie mieliśmy okazję posłuchać barwnej opowieści o tym, jak to dawniej wypiekano te smakołyki. Wzięliśmy aktywny udział w pokazie, pomagając wyrobić ciasto, przesiać mąkę, ubić w moździerzu przyprawy korzenne, a przy pomocy oryginalnych form upiekliśmy własne pierniki, które zabraliśmy jako pamiątkę do domu. Następnie udaliśmy się do Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium – Toruń”, gdzie obejrzeliśmy bardzo ciekawy seans kosmiczny pt. „Zostać astronomem”. Podsumowaniem wycieczki był spacer alejami Parku Pamięci Narodowej, będącym hołdem dla Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej.
Dzięki wycieczce nauka nabrała praktycznego wymiaru, a my pełni wrażeń, w godzinach wieczornych wróciliśmy do rodzinnego miasta. Był to miło spędzony czas.

Termin – 10-12.10.2023r.

Kwota dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Edukacji i Nauki – 15.000 zł.

W dniach 10-12.10.2023r. 43-osobowa grupa uczniów z klas VII wybrała się do Warszawy na trzydniową wycieczkę zrealizowaną w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”. Pierwszym punktem na trasie wycieczki było Centrum Nauki Kopernik. Zwiedzanie interaktywnych wystaw oraz eksperymentowanie na urządzeniach dostarczyło nam nie tylko interesującej rozrywki, ale także pozwoliło w zrozumiały sposób odkrywać niezwykłe zjawiska otaczającego świata. Na terenie Centrum Nauki Kopernik braliśmy także aktywny udział w zajęciach edukacyjnych. Pod czujnym okiem edukatorów poznawaliśmy zasady rządzące elektromagnetyzmem oraz zapoznaliśmy się z działaniem transformatorów Tesli.
Kolejnym punktem było odwiedzenie Grobu Nieznanego Żołnierza. Tutaj mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty.
Wieczorem wybraliśmy się w okolice Stadionu Narodowego. W grupie zwiedzających było wielu kibiców piłki nożnej, toteż zobaczenie obiektu zrodziło wiele emocji.
W kolejnym dniu spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadził nas po Trakcie Królewskim i Starówce. Mieliśmy okazję zobaczyć niezwykłe miejsca i poznać ciekawostki związane z historią Warszawy.
Po krótkim odpoczynku, zrobieniu zdjęć i zakupieniu pamiątek udaliśmy się do Łazienek Królewskich. Przewodnik bardzo ciekawie opowiadał o tym miejscu, przybliżając niezwykłe historie i ciekawostki z nim związane.
Ostatnim punktem tego dnia była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Idąc wytyczoną trasą poznawaliśmy chronologię wydarzeń. Ekspozycje muzealne to nie tylko wielkoformatowe zdjęcia, ale także oddziaływanie dźwiękiem i światłem. Wykorzystane efekty multimedialne przybliżyły nam powstańczą rzeczywistość.
Trzeci, ostatni dzień był okazją do zwiedzenia Pałacu Kultury i Nauki. Widok z ostatniego piętra ukazał niemal całą panoramę stolicy i zapierał dech w piersi.
Następnie udaliśmy się do Wilanowa. Tutaj podziwialiśmy nie tylko kompleks zabytków, ale zobaczyliśmy piękne wnętrza pałacu, będące kiedyś świadkiem wielu ważnych uroczystości i liczne historyczne przedmioty z minionych czasów. Królewska siedziba otoczona jest parkiem i ogrodami, z których najpiękniejszym, według nas, był Ogród Różany.
Przy każdym zwiedzanym punkcie był czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć oraz zakup okazjonalnych upominków. Dzięki tej wycieczce nauka nabrała praktycznego wymiaru. Niewątpliwie wycieczkę można uznać za wyjątkową i bardzo udaną.